جستجو
فیلترها
Close
خبرخوان

نوشته های بلاگ  "1400"  از "بهمن"

10 راز برای داشتن پوست سالمتر
همیشه داشتن پوستی سالم در طی دهه های مختلف زندگی دغدغه ای است که ما را بر آن میدارد که در پی شیوه های زندگی همراه با سلامتی و زیبایی باشیم. در اینجا ده مورد از نکات ضرورتی که توجه به آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است را بررسی می کنیم.

1- ضدآفتاب را فراموش نکنید
حتی اگر برای زمان کوتاهی از خانه خارج میشوید. حتما از یک ضد آفتاب مناسب پوستتان را استفاده کنید. ضدآفتاب در دسترس ترین وسیله به چشمه جوانی پوست است.
ضدآفتاب خوب مناسب واقعا پیری پوست را کند میکند. همچنین به جلوگیری از ایجاد سرطان پوست کمک میکند.
اما در انتخاب ضد آفتابتون دقت به خرج بدین و با مشورت پزشک و کارشناس پوست ضد آفتابی انتخاب کنید که در برابر طیف گسترده اشعه خورشید مثلا spf 30 (یا بالاتر) و آب مقاوم باشد.
راستی لازمه بدونید که محافظت از پوست نوزادان در برابر آفتاب بسیار مهم است اما آکادمی پوست آمریکا توصیه میکند از ضد آفتاب تنها برای کودکان 6 ماه و یا بالاتر استفاده کنید.

2- سیگار نکش!

سیگار یک وسیله زودپز برای پیری پوست شماست. اگر سیگار بکشید زخم هایتان نیز برای بهبودی به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین تحقیقات نشان میدهد که برخی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس (psoriasis) و هیدردنیت سوپوراتیوا hidradenitis suppurativa را بدتر میکند.

3- حواست به پوستت باشه!

پوست خود را از نظر سرطان پوست بررسی کنید خودآزمایی پوست میتواند به شما به یافتن به موقع سرطان پوست و درمان بسیار سریع آن کمک کند. اگر متوجه نقطه ای یا لک روی پوستتان شُدید یا خارش یا خونریزی و یا هر تغییر غیر عادی دیگری را مشاهده کردین همین الان برای مراجعه به یک متخصص پوست قرار ملاقات بگیرید.

4– از محصولات برنزه استفاده کنید!

اگر علاقه مند به پوست برنزه هستین از محصولات برنزه استفاده کنید. زمانی که شما از آفتاب یا دستگاه سولاریوم استفاده می کنید، پوستتان را سریعتر پیر می کنید همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهید. استفاده از محصولات برنزه کننده می تواند یک پوست برنزه دلخواه بدون خطر به شما بدهد همچنین برای حفظ سلامتی پوست برنزه تان در برابر آفتاب حتما از یک محافظت کننده خوب استفاده کنید.

5- پوست خود را بشناسید!

از محصولات پوستی استفاده کنید که مناسب پوست شماست.

نوع پوست شما چیست؟

چرب، خشک، طبیعی، مختلط و یا حساس است؟

حال پوستتان چطور است؟

پوست خود را بشناسید و از محصولات مراقبت پوستی که برای تامین نیازهای پوستی شما تهیه شده است استفاده کنید این محصولات به پوست شما کمک می کند تا بهترین حالت و احساس را داشته باشد.

6- خراشیدن پوست ممنوع!

اگر به شدت عرق کرده اید یا دچار آکنه شدید روی پوستتان شده اید، شاید بهترین و طبیعی ترین روش خراشیدن و مالش پوست به نظر برسد. لطفا این کار را نکنید در برابر خراشیدن پوستتان مقاومت کنید. هرگونه خراشیدن و مالش غیرطبیعی باعث تحریک پوست شما می شود و هر گونه بیماری پوستی از جمله آکنه را بدتر می کند.

 

7- صورت خود را بشویید!

صورت خود را هنگام بیدار شدن از خواب، قبل از خواب و بعد از عرق کردن شدید حتما بشویید چون شستن صورت هنگام بیدار شدن، باعث پاک شدن کثیفی و باکتری هایی می شوند که هنگام خواب بر روی صورت شما نشسته اند. قبل از خواب هم آرایش و گریم روزانه تان، دود و خاک نشسته بر روی پوستتان را پاک کنید.

 

8- صورت خود را به آرامی بشوئید!

پاکسازی ملایم به پوستتان کمک می کند تا در بهترین حالت ممکن باشید. برای پاکسازی آرام صورتتان، ابتدا صورت خود را با آب ولرم مرطوب کنید سپس از یک پاک کننده ملایم استفاده کنید و با استفاده از انگشتان خود، پاک کننده را با حرکت دایره ای بر روی پوست صورت خود بکار ببرید بعد از آن پاک کننده را کاملا از صورت خود پاک کنید و صورت خود را به آرامی با یک حوله تمییز خشک کنید.

9- استرس کمتر!

پیدا کردن را های درست برای کنترل استرس می تواند به پوست شما نیز کمک کند. برخی از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک (اگزما) اغلب برای اولین بار وقتی شخص احساس استرس می کند ظاهر می شود استرس همچنین می تواند باعث تشدید بسیاری از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما، پسوریازیس و روزاسه شود.

10-به متخصص پوست مراجعه کنید!

اگر مورد نگران کننده مربوط به پوست خود مشاهده کردید حتما از یک متخصص پوست مشاوره بگیرید. وقتی صحبت از پوستمان می شود، متخصصان پوست تنها افراد خُبره پوست هستند. این پزشکان هزاران بیماری پوستی را تشخیص می دهند و درمان می کنند. همچنین شما با خیالی راحت می توانید از کمک این متخصصان جهت جوانسازی و مراقبت از پوستتان استفاده کنید.

 

SPF ضدآفتاب چیست؟

در سال های اخیر همه مردم به اهمیت محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر نور خورشید پی برده اند. اگر از پوست در مقابل این اشعه محافظت نشود، می تواند منجر به بروز انواع سرطان های پوست گردد. یکی از آسان ترین راه ها برای محافظت از پوست استفاده از کرم ضدآفتاب است. به علاوه با استفاده از کلاه، عینک و موارد دیگر نیز می توانید از زیان های آفتاب بکاهید.

 
یکی از ویژگی های کرم ضدآفتاب، شماره spf آن است. به دلیل اهمیت این ویژگی در کرم های ضدآفتاب قصد داریم در ادامه جزییات بیشتری را بررسی کنیم که spf ضدآفتاب چیست.
SPF ضدآفتاب
در پاسخ به این سوال که spf ضدآفتاب چیست، باید بگوییم spf یک معیار اندازه گیری علمی برای میزان قدرت ضدآفتاب در محافظت از پوست است. به طور مثال اگر شما از spf شماره 30 استفاده کنید، این ضدآفتاب در مقابل یک ضدآفتاب بدون spf 30 برابر قدرت بیشتری برای محافظت از پوست شما خواهد داشت.
از طرفی هرچه عدد spf بیشتر باشد، به محافظت بیشتر از پوست شما کمک خواهد کرد. به همین دلیل هم هست که کرم های با spf بیشتر قیمت های بیشتری دارند.
حفاظت پایین در کرم های ضدآفتاب با عدد spf 15 و حفاظت متوسط در ضدآفتاب با spf بین 15 تا 29 است. اگر به دنبال محافظت عالی و در بیشترین حد ممکن هستید باید به دنبال spf های بین 30 تا 49 باشید.
تفاوت spf و ضدآفتاب چیست؟
برخی از افراد ممکن است ضدآفتاب را با spf اشتباه بگیرند و از آن ها به عنوان اصطلاحاتی تقریباً قابل تعویض استفاده کنند. در حالی که بین این دو تفاوت وجود دارد.
کرم ضد آفتاب لوسیون یا کرمی با فرمول ساده است که به پوست خود می زنید. این کرم بی خطر ترین و بی عوارض ترین محصولی است که می توانید از آن استفاده کنید.
spf معیاری عددی است که با دقت اندازه گیری شده و به فرمول ضدآفتاب اضافه می شود تا سطح حفاظت UVB آن را توصیف و ضدآفتاب را در برابر بسیاری از اشعه های مضر مقاوم کند. در واقع در پاسخ به این سوال که spf ضدآفتاب چیست؟ باید بگوییم این معیار توصیف کننده میزان قدرت ضدآفتاب شما است.
طیف spf چیست و چگونه کار می کند؟
spf با دقت محاسباتی بالا به ضدآفتاب اضافه می شود تا سطح حفاظت ضدآفتاب در برابر اشعه های UVB و UVA افزایش دهد. UVB باعث سوزش پوست شده، در حالی که UVA باعث پیری پوست و عارضه های دیگر مانند چین و چروک، از دست دادن کلاژن و ایجاد لکه های قهوه ای در پوست می شود.
ما در موارد فوق سعی کردیم به سوال شما مبنی بر اینکه spf ضدآفتاب چیست، پاسخ دهیم. حال در این قسمت قصد داریم به این سوال بپردازیم که spf چگونه کار می کند.
spf کار خود را به دو طریق انجام می دهد. برخی از انواع ضدآفتاب مسیر اشعه خورشید را با یک پوشش مات روی پوست مسدود می کنند که به آن ها ضدآفتاب فیزیکی می گویند. نوع دیگری از ضدآفتاب ها با ایجاد یک واکنش شیمیایی تاثیرات نور خورشید را کنترل می کنند؛ در نتیجه اشعه ماوراء بنفش جذب و به نوع دیگری از انرژی تبدیل می شود. این نوع ضدآفتاب ها ضدآفتاب های شیمیایی هستند. درک نحوه عملکرد spf می تواند به شما در تشخیص تفاوت بین دو نوع مختلف ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی کمک کند.
کرم های ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی
در حال حاضر انواع مختلفی از کرم های ضدآفتاب شیمیایی و فیزیکی وجود دارد که در ادامه تفاوت آن ها را بررسی خواهیم کرد. اصلی ترین تفاوت این دو کرم مربوط به ترکیبات آن ها می شود. در ضدآفتاب های فیزیکی موادی همچون دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی وجود دارد. عملکرد این مواد باعث مسدود شدن و پراکندگی اشعه ماوراء بنفش می شود. این ضدآفتاب ها با ایجاد رنگ سفید یا خاکستری روی پوست، شناخته می شوند. کرم های ضدآفتاب شیمیایی به دلیل داشتن موادی همچون آووبنزون و اکتی سالات می توانند اشعه ماوراء بنفش را جذب نمایند.
 
میزان استفاده از کرم ضدآفتاب چقدر است؟
برای اینکه از مزایای کرم ضدآفتاب برخوردار شوید، باید از آن به اندازه کافی استفاده نمایید. کارشناسان می گویند میزان استاندارد استفاده از کرم ضدآفتاب، برای هر سانتی متر مربع دو میلی گرم است که برای کل صورت به اندازه شش قاشق چای خوری است. البته بسیاری از افراد مقدار کمتری را استفاده می کنند. به علاوه ضدآفتاب هر 2 ساعت یک بار نیز باید ترمیم شود.
آنچه باید درباره انواع اسیدهای لایه بردار بدانیم

در رژیم مراقبت از پوست برای داشتن پوستی یکدست، هموار و بدون لک و نقاط تیره، معمولا گذرمان به محصولات مراقبتی از جمله کرم ها و لوسیون های حاوی مواد موثر لایه بردار افتاده است و به اصطلاحاتی از جمله AHA و BHA و LHA و... برخورد کرده ایم. در این مقاله با انواع این مواد موثره و تفاوت های هر یک آشنا می شویم و خواهیم دید کدام یک متناسب با ویژگی های پوستمان است.

1- AHA آلفا هیدروکسی اسید
آلفا هیدروکسی اسید که با عنوان اسید میوه نیز شناخته می شود از میوه ها، شیر، خشکبار یا قندها حاصل می شود. AHA دارای فرمول محلول در آب است و یک ترکیب آب دوست و جاذب آب محسوب می شود. آلفا هیدروکسی اکسید دارای انواع مختلفی است که در فرایند مراقبت از پوست، برای از بین بردن پیوندهای بین سلول ها کار می کنند تا لایه برداری راحت تر انجام شود. در ادامه انواع AHA را بررسی می کنیم.
گلیکولیک اسید: از قندها بدست می آید و با کنترل تولید سبوم به کنترل چربی پوست کمک می کند.
مالیک اسید: از سیب بدست می آید و به آبرسانی، تسکین و ترمیم بافت پوست کمک می کند.
تارتاریک اسید: از انگور بدست می آید و به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظت کننده پوست با خواص ضدپیری و مقابله کننده با رادیکال های آزاد است.
مندلیک اسید: از بادام تلخ بدست می آید و برای رفع مشکلات رنگدانه های پوست و رفع لک مورد استفاده قرار می گیرد.
سیتریک اسید: از مرکبات و ذرت بدست می آید و دارای خواص ضدپیری، روشن کنندگی، افزایش ضخامت لایه اپیدرم و فربگی و افزایش انعطاف پذیری پوست است.
لاکتیک اسید: از قندهای شیر بدست می آید و دارای خواص ضد میکروبی و آبرسانی پوست است و به مهار رنگدانه های قهوه ای کمک می کند. علاوه بر این لاکتیک اسید به لایه برداری کمک کرده و pH پوست را تنظیم می کند.
در فرایند مراقبت از پوست انواع AHA برای افزایش روشنایی پوست از طریق لایه برداری، به نوسازی و تجدید سلولی کمک می کنند. سیتریک اسید و لاکتیک اسید به دلیل سازگاری و داشتن مزایای متعدد از جمله سودمندترین و محبوب ترین ها هستند.
2- BHA بتا هیدروکسی اسید
بتا هیدروکسی اسید از پوست درخت بید، روغن گیاهان چهارفصل و شیره درخت توس گرفته می شود. رایج ترین BHA سالیسیلیک اسید با خواص آنتی باکتریال است. به دلیل خاصیت لیپوفیلیک (جذب چربی) و کراتولیتیک (برای نرم کنندگی و بهبود اتصال به رطوبت) به طور گسترده ای در محصولات کنترل چربی و آکنه استفاده می شود. این ماده قادر است به چربی های موجود در پوست نفوذ کرده و منافذ اضافی و سلولهای مرده پوست را پاکسازی کند. بتا هیدروکسی اسید محلول در روغن است.
3- PHA پلی هیدروکسی اسید
پلی هیدروکسی اسید عملکردی مشابه AHA دارد اما به دلیل اندازه مولکولی بزرگتر، ملایم تر است و تحریک پذیری کمتری دارد. این باعث می شود PHA در درمان انواع پوست های حساس مستعد تحریک بسیار مفید باشد. PHA دارای مزایای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و کمک کننده به لایه برداری پوست است. برخی از PHA های رایج عبارتند از:
لاکتوبیونیک اسید: از لاکتوز بدست می آید و دارای خواص مرطوب کنندگی، آنتی اکسیدانی و تسکین دهندگی است. لاکتوبیونیک به اندازه کافی ملایم است و برای پوست های خشک و حساس مناسب است.
گالاکتوز: قندی است که در بافت های پیوندی جاذب آب استفاده می شود و برای سنتز کلاژن استفاده می شود. این ماده یک ترکیب عالی برای ترمیم زخم و بهبود پوست است.
گلوکونیک اسید: به طور طبیعی در سلول ها وجود دارد و یگ آنتی اکسیدان و ضد التهاب است و همچنین دارای خواص AHA می باشد.
4- LHA لیپو هیدروکسی اسید
لیپو هیدروکسی اسید نوعی BHA است که شبیه اسید سالیسیلیک می باشد اما جذب کننده بیشتر چربی است. LHA به عمق کمتری به سلول ها نفوذ می کنند و pH آن با پوست برابر است (5.5)، این باعث می شود LHA بسیار ملایم و بدون تحریک باشد و برای پوست های حساس بسیار مناسب است. لیپو هیدروکسی اسید دارای خواص ضدالتهاب و آنتی باکتریال است و در رفع انسداد منافذ و افزایش تولید سلول کمک می کند.
از آنجایی که AHA محلول در آب است، بهتر است روی پوست تمیز و کاملاً خشک استفاده شود. هرگونه رطوبت روی پوست مزایا و نتایج آن را کاهش می دهد. BHA محلول در روغن، باید روی پوستی که تازه تمیز و خشک شده استفاده شود. قبل از استفاده از مرطوب کننده ها BHA را استفاده کنید و یک یا دو دقیقه فرصت دهید تا عمل کند.
آرشیو بلاگ